چرا سفر پزشکیان به اقليم کردستان عراق مهم تلقی می‌شود؟-راهبرد معاصر
منصور صالح فرد، رایزن سابق ایران در کنسولگری سلیمانیه عراق در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا سفر پزشکیان به اقليم کردستان عراق مهم تلقی می‌شود؟

منصور صالح فرد، رایزن سابق ایران در کنسولگری سلیمانیه عراق با بیان اینکه تقویت روابط اقتصادی و امنیتی با اقلیم کردستان عراق باعث توسعه تعاملات منطقه‌ای می‌شود، گفت: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اربیل و سلیمانیه میان سیاسیون و مردم اقلیم کردستان عراق بازتاب گسترده‌ای داشته‌ است. 
منصور صالح فرد؛ رایزن سابق ایران در کنسولگری سلیمانیه عراق
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 13
کد خبر: ۲۵۷۱۵۷

چرا سفر پزشکیان به اقليم کردستان عراق مهم تلقی می‌شود؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسعود پزشکیان، رئیس‌‌جمهور کشورمان در نخستین سفر خارجی خود به بغداد، پایتخت عراق وارد شد و با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، نائب‌رئیس مجلس و سران چارچوب هماهنگی شیعه دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با سفر به اربیل به گفت‌وگو با مقام‌های بلندپایه اقلیم کردستان عراق پرداخت. 

 پزشکیان در سفر به عراق در پاسخ به خبرنگاری به زبان کردی گفت: ارتباط‌مان با اقلیم کردستان عراق خوب است، بهترش خواهیم کرد. 

وی همچنین در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق گفت: وفاق، انسجام و رعایت متقابل حقوق، زمینه‌ساز امنیت و آرامش جوامع انسانی است. اگر هزینه‌هایی که صرف کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه شد، صرف عمران و آبادانی در نقاط مختلف جهان می‌شد، جمعیت زیادی از مردم می‌توانستند از زندگی بهتری بهره‌مند شوند. 

بارزانی نیز پس از دیدار با پزشکیان گفت: به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه ایران استفاده نخواهد شد. همه خوشحال هستیم رئیس جمهور ایران در چارچوب سفر خود به عراق، از اقلیم کردستان نیز دیدن کرد. ما با ایران روابط تاریخی و مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی داریم و این آمادگی از طرف اقلیم وجود دارد در تمام سطوح روابط را با جمهوری اسلامی ایران بالا ببرد. 

در دولت چهاردهم با هماهنگی دولت بغداد سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اقلیم کردستان انجام شد


منصور صالح فرد، رایزن سابق ایران در کنسولگری سلیمانیه عراق درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اقليم کردستان عراق به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق و در ادامه، سفر به اقلیم کردستان بسیار مهم و نقطه عطفی در روابط جمهوری اسلامی ایران با دولت مرکزی عراق و نیز اربیل به شمار می‌رود. 

وی افزود: در سال‌های اخیر در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم بالاترین سطح روابط و سفرها در حد وزیر امور خارجه بود، ولی در دولت چهاردهم با هماهنگی دولت بغداد سفر به اقلیم کردستان انجام شد. دولت چهاردهم درصدد است روابط سیاسی امنیتی و اقتصادی را با این منطقه افزایش دهد، بنابراین در راستای گسترش سیاست همسایگی با کشورهای پیرامونی که جزو اصول مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، سفر به عراق به عنوان نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد.

رایزن سابق ایران در کنسولگری سلیمانیه عراق با بیان اینکه سفر پزشکیان به اربیل از منظر سیاسیون کُرد عراقی بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شود، عنوان کرد: درباره اقلیم کردستان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد که به دلیل علقه‌های تاریخی، مذهبی، زبانی و فرهنگی است. متأسفانه در سال‌های گذشته سیاست‌های نادرست اقلیم کردستان باعث ایجاد مأمنی برای گروهک‌های تروریستی شد که خوشبختانه با سیاست‌های به کار گرفته شده و هماهنگی و توسعه روابط با دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان وارد امضای توافق امنیتی با جمهوری اسلامی شد. 

صالح فرد گفت: اقلیم کردستان عراق اکنون با انجام تعهدات امنیتی خود در قبال ایران و تحویل سردسته گروهک‌های تروریستی به تهران حسن نیت خود را نسبت به کشورمان برای ارتقای روابط نشان داده است. به دنبال سفر پزشکیان به اربیل باید منتظر باشیم روابط با اقلیم کردستان بیش از پیش گسترش یابد. 

وی با بیان اینکه دو طرف ظرفیت‌های تعامل زیادی دارند، تصریح کرد: در زمینه سیاست همسایگی می‌توان با ترکیه نیز همکاری کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفری که چندی پیش به اربیل داشت، با مقام‌های منطقه دیدار کرد، ولی به سلیمانیه نرفت؛ حال اینکه سفر پزشکیان به اربیل و سلیمانیه میان سیاسیون و مردم اقلیم کردستان عراق بازتاب گسترده‌ای دارد. 

صالح فرد عنوان کرد: سفر رئیس جمهور کشورمان به اربیل و سلیمانیه نشان می‌دهد ایران به یکپارچگی سیاسی و وحدت در اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق اهمیت می‌دهد. مرز باشماق یکی از گذرگاه‌های ایران برای توسعه تعاملات اقتصادی با دولت عراق است که باید بیش از پیش گسترش یابد. آنچه مد نظر است از توسعه ۲۰ میلیارد دلاری روابط اقتصادی با عراق را می‌توان از اقلیم کردستان محقق کرد و فرصت بسیار خوبی است. 

سفر پزشکیان به اربیل و سلیمانیه میان سیاسیون و مردم اقلیم کردستان عراق بازتاب گسترده‌ای دارد


کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تقویت روابط اقتصادی و امنیتی با اقلیم کردستان عراق باعث توسعه تعاملات منطقه‌ای در حوزه تروریسم بین‌المللی می‌شود و تلاش‌های ایران را برای مبارزه با تروریسم به ویژه در اقلیم کردستان محقق می‌کند. اربیل به طور رسمی اعلام کرد گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان جایی ندارند و این موضوع حسن نیت اربیل را برای تعامل با تهران نشان می‌دهد. 

وی افزود: اطمینان و تضمینی که مسئولان اقلیم کردستان دادند مبنی بر اینکه مرزهای این منطقه از عراق برای فعالیت‌های ضد ایرانی استفاده نمی‌شود، پیام و اقدام بسیار مهم کردهاست که می‌تواند باعث ارتقای روابط سیاسی امنیتی و اقتصادی با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق شود. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده